Die ene klant

Impact vanuit vertrouwen

Die ene klant

Impact vanuit vertrouwen

Soms heb je een opdracht die steevast een glimlach op je gezicht tovert. Een klantcasus die beklijft, vanwege de inhoudelijke uitdaging of een bijzondere relatie. Zo verging het ook Partner Audit Gilbert den Brok en Senior Manager Joey Reekers. In 2023 werden zij aangehaakt voor de fusie van twee zorginstellingen in de regio Den Haag. Hieronder blikken ze terug. “Er was direct sprake van een goede klik.”
Soms heb je een opdracht die steevast een glimlach op je gezicht tovert. Een klantcasus die beklijft, vanwege de inhoudelijke uitdaging of een bijzondere relatie. Zo verging het ook Partner Audit Gilbert den Brok en Senior Manager Joey Reekers. In 2023 werden zij aangehaakt voor de fusie van twee zorginstellingen in de regio Den Haag. Hieronder blikken ze terug. “Er was direct sprake van een goede klik.”
“We herkenden ons in de mensgerichte houding van beide zorginstellingen. Tegelijk was hun gretigheid om deze fusie tot een goed einde te brengen aanstekelijk. Door de krachten te bundelen wilden ze hun slagkracht verbeteren. Er zou meer ruimte komen om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren, personeel nog beter op te leiden en hun investeringskracht te vergroten.

Vergelijken en kiezen

Als accountant kun je bij zo’n fusie op veel aandachtsgebieden van waarde zijn, van de administratieve organisatie en interne beheersing tot fiscale vraagstukken. We controleerden de twee organisaties los van elkaar, nog voordat de fusie een feit was. Hierdoor konden we precies dezelfde posten en stromen met elkaar vergelijken, en de best practices meenemen naar de nieuwe organisatie. De ene instelling had het risicomanagement bijvoorbeeld goed op orde, de andere instelling had de meest voor de hand liggende verwerkingswijze van het groot onderhoud. We hebben gekeken: waar zitten de verschillen, wat zijn de voor- en nadelen van bepaalde keuzes en wat past het best bij jullie als nieuwe organisatie?
“We herkenden ons in de mensgerichte houding van beide zorginstellingen. Tegelijk was hun gretigheid om deze fusie tot een goed einde te brengen aanstekelijk. Door de krachten te bundelen wilden ze hun slagkracht verbeteren. Er zou meer ruimte komen om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren, personeel nog beter op te leiden en hun investeringskracht te vergroten.

Vergelijken en kiezen

Als accountant kun je bij zo’n fusie op veel aandachtsgebieden van waarde zijn, van de administratieve organisatie en interne beheersing tot fiscale vraagstukken. We controleerden de twee organisaties los van elkaar, nog voordat de fusie een feit was. Hierdoor konden we precies dezelfde posten en stromen met elkaar vergelijken, en de best practices meenemen naar de nieuwe organisatie. De ene instelling had het risicomanagement bijvoorbeeld goed op orde, de andere instelling had de meest voor de hand liggende verwerkingswijze van het groot onderhoud. We hebben gekeken: waar zitten de verschillen, wat zijn de voor- en nadelen van bepaalde keuzes en wat past het best bij jullie als nieuwe organisatie?

Soft controls

De klant vroeg ons om ook mee te denken over thema’s als gedrag en cultuur. Hoe zorg je ervoor dat beide organisaties elkaar gaan vertrouwen en elkaars taal spreken? Interessant was ook de verantwoording richting de gemeenten: konden wij ze helpen met het verlichten van de administratieve lasten die dergelijke verantwoordingen met zich meebrengen? In open gesprekken bespraken we onze bevindingen. De klant maakte uiteindelijk de keuze, maar we voelden heel sterk: dit is een gezamenlijk traject.

Wederzijdse investering

Voor zo’n dynamiek heb je een hechte vertrouwensrelatie nodig en dat is iets wat je moet opbouwen. Bij deze opdracht is de vertrouwensrelatie in ongelooflijk korte tijd gerealiseerd. Het zorgde ervoor dat we aan beide kanten bereid waren om een stap extra te zetten. Dat de sfeer ontspannen was, met ruimte voor humor. De klant waardeerde onze inbreng en vertrouwde op ons oordeel. Andersom werkte dat al net zo. Accountants zijn van nature kritisch ingesteld, gedreven door de vraag: wat kan er beter? Door de prettige samenwerking werden we uitgedaagd om ook anders te denken. Wat zijn punten om trots op te zijn? Zaken die goed gaan? Bij een fusie kan je niet alles in één jaar op orde hebben. Met gepast realisme hebben we daarom gekeken: wat zijn de belangrijkste onderwerpen? Waar willen we dat zij nu al mee aan de slag gaan en wat kunnen ze parkeren tot een later moment? Als het dan allemaal samenvalt, denk je: wat hebben we toch een leuk vak!

Betrokken team

Ook de samenwerking binnen ons team was heel goed. Collega’s uit Eindhoven, Zwolle en Den Haag werkten nauw samen. De fysieke afstand vormde geen belemmering. Het kernteam bestond uit zes collega’s. Dat is relatief klein voor zo’n grote opdracht, maar het hielp ons om flexibel te zijn en maakte dat iedereen heel betrokken was, van begin tot eind. Die betrokkenheid werd nog eens versterkt door de sociale impact van deze opdracht. Zorgorganisaties zijn onmisbaar voor de samenleving. In dit geval werkt de klant aan belangrijke maatschappelijke thema’s als huiselijk geweld en dakloosheid. Als zorgprofessionals maken ze echt het verschil bij mensen die hulp nodig hebben. Heel mooi als wij ze met onze expertise kunnen helpen dat vanuit een goede administratieve en gezonde financiële basis te doen.”
Wij voelden heel sterk: dit is een gezamenlijk traject.

Gilbert

Soft controls

De klant vroeg ons om ook mee te denken over thema’s als gedrag en cultuur. Hoe zorg je ervoor dat beide organisaties elkaar gaan vertrouwen en elkaars taal spreken? Interessant was ook de verantwoording richting de gemeenten: konden wij ze helpen met het verlichten van de administratieve lasten die dergelijke verantwoordingen met zich meebrengen? In open gesprekken bespraken we onze bevindingen. De klant maakte uiteindelijk de keuze, maar we voelden heel sterk: dit is een gezamenlijk traject.

Wederzijdse investering

Voor zo’n dynamiek heb je een hechte vertrouwensrelatie nodig en dat is iets wat je moet opbouwen. Bij deze opdracht is de vertrouwensrelatie in ongelooflijk korte tijd gerealiseerd. Het zorgde ervoor dat we aan beide kanten bereid waren om een stap extra te zetten. Dat de sfeer ontspannen was, met ruimte voor humor. De klant waardeerde onze inbreng en vertrouwde op ons oordeel. Andersom werkte dat al net zo. Accountants zijn van nature kritisch ingesteld, gedreven door de vraag: wat kan er beter? Door de prettige samenwerking werden we uitgedaagd om ook anders te denken. Wat zijn punten om trots op te zijn? Zaken die goed gaan? Bij een fusie kan je niet alles in één jaar op orde hebben. Met gepast realisme hebben we daarom gekeken: wat zijn de belangrijkste onderwerpen? Waar willen we dat zij nu al mee aan de slag gaan en wat kunnen ze parkeren tot een later moment? Als het dan allemaal samenvalt, denk je: wat hebben we toch een leuk vak!
Door de prettige samenwerking werden we uitgedaagd om ook anders te denken.

Joey

Betrokken team

Ook de samenwerking binnen ons team was heel goed. Collega’s uit Eindhoven, Zwolle en Den Haag werkten nauw samen. De fysieke afstand vormde geen belemmering. Het kernteam bestond uit zes collega’s. Dat is relatief klein voor zo’n grote opdracht, maar het hielp ons om flexibel te zijn en maakte dat iedereen heel betrokken was, van begin tot eind. Die betrokkenheid werd nog eens versterkt door de sociale impact van deze opdracht. Zorgorganisaties zijn onmisbaar voor de samenleving. In dit geval werkt de klant aan belangrijke maatschappelijke thema’s als huiselijk geweld en dakloosheid. Als zorgprofessionals maken ze echt het verschil bij mensen die hulp nodig hebben. Heel mooi als wij ze met onze expertise kunnen helpen dat vanuit een goede administratieve en gezonde financiële basis te doen.”

Ontdek meer verhalen in ons online magazine

'Meet Baker Tilly'