In de wereld van onze klanten

'Onze samenwerking met Baker Tilly is duurzaam, constructief en flexibel'

In de wereld van onze klanten

'Onze samenwerking met Baker Tilly is duurzaam, constructief en flexibel'

State of Art is een authentiek Nederlands mannenmodemerk dat traditie met innovatie combineert. Samen met Baker Tilly navigeert dit voormalig familiebedrijf door de dynamische wereld van de mode, vol met uitdagingen én kansen. CFO Ivo Kok en Baker Tilly-collega’s Joost Leunk en Bas Wielens over de gezamenlijke reis van groei en ontwikkeling.

Ivo Kok - CFO State of Art

State of Art is een authentiek Nederlands mannenmodemerk dat traditie met innovatie combineert. Samen met Baker Tilly navigeert dit voormalig familiebedrijf door de dynamische wereld van de mode, vol met uitdagingen én kansen. CFO Ivo Kok en Baker Tilly-collega’s Joost Leunk en Bas Wielens over de gezamenlijke reis van groei en ontwikkeling.
Het verhaal van State of Art begint in 1936, wanneer Albert Westerman sr. in Lichtenvoorde een tricotagefabriek opricht. Het bedrijf groeit uit tot een moderne breifabriek en in 1987 lanceert Westerman het merk State of Art. In de daaropvolgende decennia wordt het merk bekend om zijn kwalitatieve mannenmode. Hoewel de breifabriek in 2001 wordt gesloten, breidt het bedrijf vanaf dat moment uit met een tweede merk: Bluefields Fashion. Tegenwoordig telt State of Art 46 eigen winkels en meer dan 500 verkooppunten in Nederland en België. Sinds 2019 is het bedrijf naast de familie Westerman mede-eigendom van investeringsmaatschappij Quadrum Capital en het managementteam. “We zijn geëvolueerd van familiebedrijf naar een bedrijfsfamilie,” aldus CFO Ivo Kok. “Kwaliteit, duurzame relaties en vertrouwen blijven onze kernwaarden.”

Uitdagingen en kansen

In 2020 schakelde het modebedrijf Baker Tilly in. “We waren toe aan een accountant die beter paste bij onze groei en ambities,” aldus Ivo. State of Art opereert in een uiterst dynamische sector. Trends veranderen razendsnel, door stijgende kosten staan marges onder druk en het consumentengedrag wordt steeds grilliger. Ook de coronacrisis was een stevige beproeving, door de lockdowns maar ook door veranderende wetgeving en complexe subsidieaanvragen. Ivo: “We hebben gezien hoe andere bedrijven in de sector het niet hebben gered. Toch zagen wij vooral kansen. Bijvoorbeeld in een omnichannel-verkoop: een slimme mix van fysieke winkels, online shops en wholesale partners. En dankzij ons nieuwe CRM-systeem kunnen we klantloyaliteit beter monitoren én stimuleren.”

Een samenwerking die werkt

Baker Tilly bracht de expertise en ondersteuning die nodig waren om dit alles in goede banen te leiden, zegt Ivo. “Hun geavanceerde data-analyses en internationale ondersteuning sluiten perfect aan bij onze wensen.” Volgens Senior Manager Joost komt de bewondering van twee kanten. “Net als Baker Tilly combineert State of Art een regionale achtergrond met een professionele en ambitieuze instelling. Tegelijk is de communicatie transparant, de lijnen kort en de bedrijfscultuur sterk. Dat maakt samenwerken uitdagend én leuk.” De financiële afdeling van State of Art is bovendien van uitzonderlijk hoog niveau, voegt Manager Audit Bas toe. “Hierdoor is het makkelijk om samen te sparren én samen te groeien.”
Het verhaal van State of Art begint in 1936, wanneer Albert Westerman sr. in Lichtenvoorde een tricotagefabriek opricht. Het bedrijf groeit uit tot een moderne breifabriek en in 1987 lanceert Westerman het merk State of Art. In de daaropvolgende decennia wordt het merk bekend om zijn kwalitatieve mannenmode. Hoewel de breifabriek in 2001 wordt gesloten, breidt het bedrijf vanaf dat moment uit met een tweede merk: Bluefields Fashion. Tegenwoordig telt State of Art 46 eigen winkels en meer dan 500 verkooppunten in Nederland en België. Sinds 2019 is het bedrijf naast de familie Westerman mede-eigendom van investeringsmaatschappij Quadrum Capital en het managementteam. “We zijn geëvolueerd van familiebedrijf naar een bedrijfsfamilie,” aldus CFO Ivo Kok. “Kwaliteit, duurzame relaties en vertrouwen blijven onze kernwaarden.”

Uitdagingen en kansen

In 2020 schakelde het modebedrijf Baker Tilly in. “We waren toe aan een accountant die beter paste bij onze groei en ambities,” aldus Ivo. State of Art opereert in een uiterst dynamische sector. Trends veranderen razendsnel, door stijgende kosten staan marges onder druk en het consumentengedrag wordt steeds grilliger. Ook de coronacrisis was een stevige beproeving, door de lockdowns maar ook door veranderende wetgeving en complexe subsidieaanvragen. Ivo: “We hebben gezien hoe andere bedrijven in de sector het niet hebben gered. Toch zagen wij vooral kansen. Bijvoorbeeld in een omnichannel-verkoop: een slimme mix van fysieke winkels, online shops en wholesale partners. En dankzij ons nieuwe CRM-systeem kunnen we klantloyaliteit beter monitoren én stimuleren.”

Een samenwerking die werkt

Baker Tilly bracht de expertise en ondersteuning die nodig waren om dit alles in goede banen te leiden, zegt Ivo. “Hun geavanceerde data-analyses en internationale ondersteuning sluiten perfect aan bij onze wensen.” Volgens Senior Manager Joost komt de bewondering van twee kanten. “Net als Baker Tilly combineert State of Art een regionale achtergrond met een professionele en ambitieuze instelling. Tegelijk is de communicatie transparant, de lijnen kort en de bedrijfscultuur sterk. Dat maakt samenwerken uitdagend én leuk.” De financiële afdeling van State of Art is bovendien van uitzonderlijk hoog niveau, voegt Manager Audit Bas toe. “Hierdoor is het makkelijk om samen te sparren én samen te groeien.”
Trends veranderen razendsnel, marges staan onder druk en het consumentengedrag wordt steeds grilliger.
Trends veranderen razendsnel, marges staan onder druk en het consumentengedrag wordt steeds grilliger.

Samen sterk in uitdagende tijden

Klantgerichtheid, duurzaamheid en voorraadbeheer zijn actuele thema’s voor State of Art. “Als auditors gaat ons hart sneller kloppen van zulke thema’s,” zegt Joost. “De bijkomende complexiteit is razend interessant. Hoe kunnen we waarderingsvraagstukken van voorraden en loyaliteitsprogramma’s praktisch zo goed mogelijk invullen, passend bij de ESG-wetgeving? Samen komen we daar steeds een stap verder in.”
Volgens Ivo vraagt vooral het voorraadbeheer om een strakke regie. “Een collectie heeft vaak een levenscyclus van een half jaar. Dat vereist een nauwkeurige planning en scherpe financiële administratie.” “Tijdens de controle zagen we dat er vooral in die voorraadbeheersing winst te behalen viel”, vertelt Bas. “De inzichten die daaruit volgden, hebben geleid tot structurele verbeteringen in de processen.” Ivo knikt instemmend: “We hebben nu beter zicht op onze voorraad, en dat is essentieel voor een modebedrijf.”
Ook tijdens de coronaperiode bleek de samenwerking met Baker Tilly waardevol, aldus de CFO. “De voortdurende veranderingen in wet- en regelgeving vroegen om snelheid en precisie. Baker Tilly heeft ons uitstekend door die tijd heen geloodst. Ze spoorden ons aan om verouderde processen los te laten en de administratieve organisatie en beheersing te optimaliseren.”

Focus op groei

Voor de toekomst zien de mannen uitdagingen maar zeker ook kansen. “Stijgende kosten, veranderend consumentengedrag en nieuwe technologieën zoals AI hebben grote impact,” zegt Joost. “Tegelijk zijn er ook mogelijkheden in de digitalisering van audits en duurzaamheidsrapportages. En hoewel de CSRD-vereisten veel complexiteit met zich meebrengen, zie ik ook hier kansen om onze toegevoegde waarde te leveren.” Bas benadrukt daarbij het belang van transparantie. “Door over dit soort uitdagingen het gesprek aan te gaan, kunnen we blijven bijdragen aan de groei van onze klanten.” Ivo besluit: “Onze samenwerking met Baker Tilly is duurzaam, constructief en flexibel. Er is een sterke klik. Ik kijk uit naar wat we samen nog meer kunnen bereiken!”

Samen sterk in uitdagende tijden

Klantgerichtheid, duurzaamheid en voorraadbeheer zijn actuele thema’s voor State of Art. “Als auditors gaat ons hart sneller kloppen van zulke thema’s,” zegt Joost. “De bijkomende complexiteit is razend interessant. Hoe kunnen we waarderingsvraagstukken van voorraden en loyaliteitsprogramma’s praktisch zo goed mogelijk invullen, passend bij de ESG-wetgeving? Samen komen we daar steeds een stap verder in.” 
Volgens Ivo vraagt vooral het voorraadbeheer om een strakke regie. “Een collectie heeft vaak een levenscyclus van een half jaar. Dat vereist een nauwkeurige planning en scherpe financiële administratie.” “Tijdens de controle zagen we dat er vooral in die voorraadbeheersing winst te behalen viel”, vertelt Bas. “De inzichten die daaruit volgden, hebben geleid tot structurele verbeteringen in de processen.” Ivo knikt instemmend: “We hebben nu beter zicht op onze voorraad, en dat is essentieel voor een modebedrijf.”
Ook tijdens de coronaperiode bleek de samenwerking met Baker Tilly waardevol, aldus de CFO. “De voortdurende veranderingen in wet- en regelgeving vroegen om snelheid en precisie. Baker Tilly heeft ons uitstekend door die tijd heen geloodst. Ze spoorden ons aan om verouderde processen los te laten en de administratieve organisatie en beheersing te optimaliseren.””

Focus op groei

Voor de toekomst zien de mannen uitdagingen maar zeker ook kansen. “Stijgende kosten, veranderend consumentengedrag en nieuwe technologieën zoals AI hebben grote impact,” zegt Joost. “Tegelijk zijn er ook mogelijkheden in de digitalisering van audits en duurzaamheidsrapportages. En hoewel de CSRD-vereisten veel complexiteit met zich meebrengen, zie ik ook hier kansen om onze toegevoegde waarde te leveren.” Bas benadrukt daarbij het belang van transparantie. “Door over dit soort uitdagingen het gesprek aan te gaan, kunnen we blijven bijdragen aan de groei van onze klanten.” Ivo besluit: “Onze samenwerking met Baker Tilly is duurzaam, constructief en flexibel. Er is een sterke klik. Ik kijk uit naar wat we samen nog meer kunnen bereiken!”

Ontdek meer verhalen in ons online magazine 

'Meet Baker Tilly'